Ground Force Method, czyli budowanie bazy

Wiemy, że ruch to życie. Przede wszystkim powinniśmy być zdolni do pracy z własnym ciałem, zanim sięgniemy po obciążenie lub wskoczymy na maszyny” – czytamy na stronie groundforcemethod.pl. O nowatorskiej na polskim rynku metodzie treningowej GFM rozmawiamy z Anną Krupską, Instruktorką Ground Force Method i Krav Maga Global.

Zakładam, że Ground Force Method nie jest jeszcze w Polsce szeroko znaną metodą treningową. Czym jest GFM?

Ground Force Method jest treningiem funkcjonalnym, zaprojektowanym w taki sposób, aby można było efektywnie ćwiczyć z grupą. Jesteśmy partnerami Functional Movement System Graya Cooka i Lee Burtona, co oznacza, że GFM może być także używany w formie korekcji w pracy fizjoterapeuty lub trenera personalnego z klientem indywidualnym. Zatem trening grupowy to nasza podstawowa formuła, jednak trenerzy mogą wybierać poszczególne elementy i stosować je wraz z korekcjami proponowanymi przez FMS.

Na co zwracacie szczególną uwagę w pracy z podopiecznymi?

Istotny jest dla nas aspekt edukacyjny – jesteśmy nauczycielami ruchu. Wierzymy, że trening może być przyjemnością i nie musi być postrzegany jako kara. Zadaniem GFM jest zwiększenie potencjału osoby aktywnej ruchowo i minimalizowanie ryzyka urazów bezkontaktowych. Wiemy, że ryzyko urazu występuje zawsze, tym bardziej powinniśmy podejmować działania profilaktyczne tj.: test FMS, korekcje, praca nad wzorcami ruchowymi, odpowiednia rozgrzewka, poprawa propriocepcji i równowagi, i w końcu regeneracja. Wszystkie te aspekty są ważne w GFM i nimi się zajmujemy.

Wspomniała pani, że GFM dedykowany jest głównie pracy z grupą. Jakim grupom szczególnie polecacie tego typu trening?

GFM polecamy zarówno zawodowcom, jak i amatorom. Sportowcy mogą używać GFM jako regenerację, trening o niskiej intensywności w okresach odpoczynku. Metoda ta będzie miała również wpływ na stan mentalny zawodnika. Poprawia koncentrację, redukuje stres.
Osoby trenujące rekreacyjnie np. biegi, wspinaczkę, sztuki walki, czy kettlebell, wprowadzając GFM do swojego treningu, będą lepiej przygotowane do części technicznej. Nawet krótka 20-minutowa sesja, stosowana systematycznie jako rozgrzewka i wprowadzenie do głównego treningu, znacząco wpływa na zdolność przyswojenia technik danej dyscypliny i jednocześnie zmniejsza ryzyko urazu. Ponieważ koncentrujemy się pierwotnych wzorcach ruchowych, takich, jak przysiad, zawias, wykrok, pchanie, przyciąganie, antyrotacja, czworakowanie, chód – to bez względu na to, jaki sport uprawiasz, budujesz bazę dla umiejętności technicznych.

A co z osobami, które nie są aktywne, nie ćwiczą regularnie? Chodzi mi o osoby, które dużo pracują i większość dnia spędzają w pozycji siedzącej.

Zdecydowanie polecam im trening GFM. Zwłaszcza, że przez siedzący tryb życia narażone są na szereg dolegliwości, m.in. ze strony kręgosłupa. Ból pleców to jedna z najczęstszych przyczyn absencji chorobowej w państwach uprzemysłowionych. Czynnikami ryzyka jest nie tylko brak aktywności fizycznej, ale często źle dobrany program, np. zbyt duże obciążenie, chęć nadrobienia w krótkim czasie tego, co zostało zaniedbane, podążanie za modą na twardy, ciężki trening, podczas gdy nasze ciało nie jest na to gotowe. Trening Ground Force Method może w takiej sytuacji stanowić kompleksowy program wzmacniający, poprawiający postawę.

Jakie jeszcze korzyści daje ćwiczącym trening GFM?

Ground Force Method daje możliwość łączenia różnych społeczności: na jednych zajęciach mogą się spotkać trenerzy pływania, miłośnicy biegów z przeszkodami, sportów walki, czy treningu siłowego. Aspekt społeczny, integracja, kooperacja z partnerem, lub rywalizacja na zasadach fair play są ważnym elementem, który chcemy rozwijać poprzez trening. Rozwijanie umiejętności społecznych jest istotnie nie tylko w przypadku edukacji dzieci i młodzieży, ale także jest ważnym elementem szkoleń pracowników korporacji i służb mundurowych.

Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej: http://www.groundforcemethod.pl

Bardzo dziękuję za rozmowę.

 

Anna Krupska

Instruktorka Ground Force Method i Krav Maga Global. Prowadzi szkolenia samoobrony i walki wręcz w Warszawie i Łodzi, oraz kursy certyfikacyjne GFM. Uczestnikami szkoleń Krav Maga są przeważnie dorośli w średnim wieku, którzy wracają do aktywności fizycznej po długiej przerwie (dom, praca) lub wręcz dopiero po 30 roku życia postanawiają, że zaczną się ruszać. Takie osoby wymagają odpowiedniego przygotowania fizycznego, aby mogły w sposób bezpieczny i skuteczny trenować walkę wręcz, bronić siebie i swoich rodzin.

Fot. Archiwum GFM