Nordic walking − Fakty i mity

Nordic walking jest jedną z tych aktywności sportowych, które zanim jeszcze na dobre się rozwinęły i zaistniały w świecie treningowym, już muszą walczyć ze streotypowym zaszufladkowaniem i niepoprawną techniką, jaką stosuje większość osób, która sama zaczęła uprawiać nordic.

Błędne spojrzenie

Na pytanie, z czym kojarzy się nordic walking, większość osób w naszym kraju odpowie, że z treningiem dla osób starszych, które spacerują z kijkami w parkach czy na ulicach. Jest to o tyle niepokojące, że zniechęca osoby młodsze do uprawiania tej dyscypliny. Dodatkowo ocenia się ją przez pryzmat spacerujących seniorów, którzy w większości przypadków nie posiadają znajomości właściwej techniki. Osoby starsze po prostu idą, podpierając się kijami, zamiast laską. Nie ma to żadnych znamion nordic walkingu, zarówno pod względem technicznym, jak i sprzętowym, gdyż zazwyczaj używają do tego spaceru kijów trekkingowych, a nie kijów do nordic walkingu.

Skąd takie skrzywienie wizerunkowe tej wydawałoby się prostej, niewymagającej większych umiejętności dyscypliny? Ano stąd, że postrzega się ją właśnie jako mało skomplikowaną technicznie. Poza tym sama definicja nordic walkingu mówi, że jest to „forma marszu z wykorzystaniem specjalnych kijów, które pozwalają na odpychania się od podłoża”. Przy takiej definicji, bez wniknikania w szczegóły, nordic walking wydaje się banalny. Przecież każdy, kto ma sprawne nogi, potrafi chodzić. Nic więc dziwnego, że od razu w świadomości człowieka pojawia się myśl: skoro jest to coś naturalnego dla mnie, to mogę opanować to sam, oglądając w internecie obrazki i czytając instrukcje, jak te kije mają pracować w trakcie marszu. Jak złudne jest to przeświadczenie, można przekonać się, wnikając w szczegóły tej dyscypliny. Przyjrzyjmy się im, żeby zrozumieć istotę tego treningu i tym samym zerwać z mitami nagromadzonymi wokół nordic walkingu.

Aspekty techniczne

Technika, owszem, jest mało skomplikowana, gdyż jej podstawa osadza się na naszym naturalnym ruchu, jakim jest chód. Jednakże różni się od naszego normalnego chodu kilkoma istotnymi elementami, jak między innymi: ustawienie stopy, wybicie z palców, długość kroku, równoległy ruch ramion w stosunku do tułowia czy praca na lekko ugiętej ręce w takim samym zakresie ruchu w przód, co i w tył. Jeśli do tego dodamy kij wraz z jego kątem wbicia i współpracą dłoni, a potem całej ręki z kijem aż do momentu fazy odbicia i przyspieszenia, robi nam się już coraz bardziej skomplikowany obraz dyscypliny, która, owszem, bazuje na naturalnym ruchu, ale szczegóły techniczne decydują o tym, czy jest to już nordic walking, czy nadal spacer z kijem.

Dla kogo i po co?

Seniorzy, których społeczeństwo polskie połączyło na stałe z nordic walkingim, nie są jedyną grupą, która ten sport uprawia lub może uprawiać. Co więcej, grupa ta jest w stanie skorzystać jedynie z niewielkiej części możliwości, jakie daje nordic walking, który jest dla osób w każdym wieku, niezależnie od kondycji i stanu zdrowia. Dzięki różnorodności możliwości w tym sporcie każda osoba jest w stanie zrealizować cel, jaki sobie postawi.

Zatrzymajmy się na chwilę przy aspektach zdrowotnych i tym, co ten sport może zaoferować. Oprócz standardowego ruchu na świeżym powietrzu i związanych z tym profitów: dotlenienia organizmu, utrzymywania ruchomości w stawach czy po prostu wytwarzania endorfin, nordic ma kilka dodatkowych zalet.
Zacznijmy od spraw profilaktyki, czyli tego, o co powinniśmy dbać od najmłodszych lat, aby poprawiać swoją odporność. Nordic może być wyśmienitą formą profilaktyki zdrowotnej w obszarze układu krążenia, oddechowego, stawów czy serca. Dodatkowo zapobiega osteoporozie i obniża zły cholesterol. Oprócz aspektów profilaktycznych ma też działanie terapeutyczne i rehabilitacyjne. Jest to jeden z nielicznych sportów polecanych osobom po udarach, wylewach czy urazach ortopedycznych. Jest to też znakomity sposób rehabilitacji dla sportowców po różnych kontuzjach. Kolejna zaleta nordic walkingu to możliwość realizowania tzw. treningów celowych, czyli treningu wytrzymałościowego, szybkościowego, a także treningów pozwalających spalić tkankę tłuszczową i zbudować masę mięśniową. Tego rodzaju aktywności są kojarzone głównie z klubami fitness, a nie z nordic walkingiem, i mogą wprawić w zdumienie. Cóż, od początku mówiliśmy, że to aktywność, która ma swoją łatkę stereotypu zupełnie mijającego się z tym, czym tak naprawdę jest. Niewiele osób wie, że ten sport ma już swoją odnogę zawodniczą i że powstają specjalne kluby czy sekcje sportowe, które zajmują się przygotowywaniem osób trenujących do startów w zawodach. Coraz częściej zaczynają doceniać ten sport również biegacze, którzy włączają go w swoje cykle treningowe. Polskie Stowarzyszenie Nordic Walking otwiera w całej Polsce licencjonowane ośrodki szkoleniowe, gdzie pracują koordynatorzy, prowadząc pokazy i warsztaty z zakresu prawidłowej techniki nordic walkingu.

 

Podsumowując

Nordic walking to aktywność ruchowa nie tylko dla osób starszych, ale też dla wszystkich innych, którzy chcą realizować swoje cele, łącząc trening z przebywaniem na świeżym powietrzu. To sport tak jak każdy inny wymagający dbałości o technikę, gdyż tylko dzięki prawidłowej technice możemy czerpać z niego korzyści. Warto zaproponować ten rodzaj aktywności również swoim klientom.

Fot. archiwum własne autorki