Pilates na maszynach

Pilates to system 34 ćwiczeń, opracowanych przez Josefa Pilatesa, w ciągu lat modyfikowanych przez fizjoterapeutów, rehabilitantów, terapeutów, za sprawą wciąż nowych badań, jakie napływają ze świata medycznego.

Ćwiczenia na maszynach typu: Reformer, Cadillac, Wunda Chair, Spine Corrector, Lader Barrel, to wyższy stopień wtajemniczenia sztuki pilatesu. Wymagają one przede wszystkim użycia wspomnianego specjalistycznego sprzętu oraz dodatkowej przestrzeni. Niezwykle istotne jest oczywiście gruntowne przygotowanie instruktorskie. Wszystkie wyżej wymienione maszyny stanowią wyposażenie klasycznego studia pilatesu, jednakże coraz częściej spotkać można Reformery czy Wunda Chair w typowych klubach fitness, centrach sportowych, a nawet na pokładach morskich cruiserów.

Reformer

Reformer swoim kształtem zbliżony jest do łóżka posiadającego ruchomą platformę. System sprężyn i linek pozwala na wykonywanie wielu kombinacji ćwiczeń, a dzięki ruchomej platformie wiele z nich przybiera charakter ćwiczeń równoważnych. Istnieje kilka wersji lóżek: medical reformer przeznaczony do rehabilitacji, studio reformer jak sama nazwa wskazuje, klasyczny reformer do studia, reformer allegro służy do zajęć grupowych (z możliwością takiego składowania, które nie zajmuje przestrzeni).
W zasadzie nie ma pozycji, w której nie można by ćwiczyć na Reformerze. Gwarantuje on, w odróżnieniu od typowego sprzętu używanego w klasycznej siłowni, niekończącą się liczbę ćwiczeń i ich modyfikacji. Daje to olbrzymie możliwości zarówno w treningu ze sportowcami wyczynowymi wielu dyscyplin, jak i z klientami klubów fitness. Doskonale sprawdza się też, co niezwykle istotne, w rehabilitacji.

Różnorodność ćwiczeń

Reformer gwarantuje zajmujące i efektywne treningi, dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów. Ćwiczenia na tym sprzęcie wpływają doskonale na zwiększenie siły i elastyczności mięśni, a dzięki zastosowaniu jumping board dodatkowej pionowej platformy można wykonywać dynamiczne ćwiczenia cardio, poprawiające kondycję. Właśnie przy użyciu jumping board wykonuje się na Reformerze podskoki na jednej lub obu nogach, w leżeniu tyłem, bokiem lub w klęku na platformie. Podłożenie pod biodra małych piłeczek Franklina stawia dodatkowe wyzwanie dla równowagi. Oprócz ćwiczeń izolowanych dla danej grupy mięśniowej można wykonywać na Reformerze całą gamę ćwiczeń funkcjonalnych w różnych pozycjach wyjściowych, w tym w podporach, w klęku czy w pozycji stojącej. Ćwiczenia wykonywane przy użyciu ruchomej platformy wraz z systemem sprężyn i linek stanowią dużo większe wyzwanie, niż te wykonywane tylko na podłodze. Przykładem mogą tu być ćwiczenia „control front” zbliżone wizualnie do pozycji podporu przodem, gdy znajdująca się pod ciałem platforma jest ruchoma, czy np. „snake” swego rodzaju modyfikacja pozycji psa z głową w dół i w górę, połączona z rotacją tułowia, wykonywana podczas płynnego ruchu na ruchomej platformie.

Korzyści z ćwiczeń

Ruchoma platforma nadaje ruchom dynamiki, wymaga większej ich kontroli i płynności oraz stwarza warunki do wykonywania ruchów wielopłaszczyznowych, angażujących całe ciało. Celem ćwiczeń na tym przyrządzie jest poprawa równowagi, siły mięśniowej, stabilizacji oraz integracji wszystkich części ciała (kończyn górnych, dolnych, tułowia i szyi) przy pełnej kontroli i zaangażowaniu mięśni środka. Równie istotny jak końcowy efekt, jest też cały proces poznawania nowych ruchów, a przez poprawę kontroli nerwowo-mięśniowej właściwe zwiększanie świadomości ciała. Niezmiernie istotna w całym procesie poznawczym jest też satysfakcja, jaka pojawia się w momencie, kiedy adept nawet najtrudniejsze ćwiczenia wykonuje z lekkością i swobodą, jakby ciało nie stwarzało żadnych ograniczeń.

Dlaczego Reformer?
Bo systematyka ćwiczeń na Reformerze jest nadzwyczaj bogata, a ilość modyfikacji nieskończona. Pozwala na wykonywanie zarówno ruchów izolowanych (typowo terapeutycznych), jak i wielopłaszczyznowych angażując wiele grup mięśniowych. Jedne z nich są efektorami, inne zaś stabilizatorami. Kolejne jeszcze wspomagają dany ruch, inne muszą być rozluźnione. Reformer jest więc przyrządem wielofunkcyjnym, dającym możliwości wykonywania ruchów we wszystkich kierunkach, w każdej pozycji wyjściowej (nawet stania na głowie), z różnorodnym obciążeniem regulowanym przez system sprężyn. Dzięki tej regulacji ćwiczenie np. „knee stretches” może być tym, które przy większych obciążeniach daje wyzwanie dla siły mm. globalnych, a przy minimalnych stanowi nie lada wyzwanie dla siły mięśni środka. Okazuje się bowiem często, że nie z ćwiczeniami z dużym oporem, a z tymi, które wymagają zaangażowania niewielkiej siły mięśni, ale dużej koordynacji nerwowo-mięśniowej, mają klienci i pacjenci największy problem. Reformer jest więc fantastycznym przyrządem do pracy nad koordynacją nerwowo-mięśniową i jednocześnie kluczem do wyrobienia prawidłowych wzorców ruchowych. Opanowanie nowych wzorców to z kolei droga do uzyskania naprawdę sprawnego ciała, które będzie poruszało się z lekkością i swobodą podczas ćwiczeń na Reformerze, a w efekcie podczas wszystkich czynnościach dnia codziennego. Informacje o szkoleniach OM Reformer można znaleźć na www.fitness-om.pl

Fot. Archiwum Aneta Figurska